سازمان ها اغلب نمی توانند کارمندان خود را درک کنند و همین موضوع سرآغار ایجاد مشکلات متعدد برای مجموعه ها می شود . اکثر پرسنل به مرور زمان دچار کاهش انگیزه می شوند و از سازمان خود فاصله می گیرند و به مرور کمرنگ و از سازمان خواسته یا ناخواسته حذف می شوند.
تعریف انگیزه
- به بیان ساده , انگیزه یعنی داشتن انرژی و روحیه مثبت برای انجام کار در هر کاری.
- یکی از مهمترین موارد در بالابردن انگیزه افراد این است که مدیر هر بخشی توانمندی کارمندان خود را شناسایی کند و از آن توانایی ها در راستای کار استفاده کند. این کار باعث ایجاد ارزش افزوده به سازمان شده و نتایج عالی را به همراه دارد .
- اهمیت ایجاد انگیزه به قدری بالاست که اگر انگیزه بخشی به کارکنان انجام نشود خلاقیت نیز بروز نمی کند و سردی و بی حال بودن افراد را مشاهده خواهیم کرد . در چنین سازمان هایی گردش نیروی کار بسیار بالاست .
- موضوع خطرناک برای یک مجموعه زمانی رخ می دهد که که کارکنان حس کنند مدام در حال کنترل شدن هستند و نفوذی بر کار ندارند. این موضوع در اکثر موارد منجر به از دست رفتن انگیزه و خلاقیت فردی می شود.
- به یاد داشته باشید که رشد یک سازمان توسط کارمندان خلاق آن سازمان اتفاق می افتد .
حال با چه روش هایی در کارمندان خود ایجاد انگیزه کنیم ؟
- بالا رفتن انگیزه , ارتباط مستقیم با مدیریت و هدایت آن سازمان دارد که توسط مدیر آن سازمان انجام خواهد شد .
- هدف گذاری برای کار از مهمترین کارهاست . سازمان هایی که بی هدف کار می کنند قطعا برای کارمندان خود نیز راه روشنی ندارند و آنها نمی دانند که باید چه کنند و در نتیجه مسیری مبهم را طی می کنند و این خود سر آغاز بی انگیزه بودن است .
- برای بالا بردن انگیزه در سازمان , مدیریت نقش کلیدی دارد .
- همیشه به کارمندان خود انرژی مثبت دهید و لبخند را در اولین برخورد فراموش نکنید.
- بدون هماهنگی با آنها , مواقعی کار را تعطیل و به انها اجازه با هم بودن را بدهید تا شاد باشند و با هم صحبت کنند. کار سازمانی یک کار تیمی است که نیاز به با هم بودن دارد و البته ضوابط و اصول اخلاقی باید همیشه رعایت شود .
- در حقیقت کار را , کارمندان انجام می دهند که مدیر می تواند مدیریت کند و سازمان کسب درآمد کند . پس به کارمندان خود توجه کنید تا کسب و کار خود را ارتقا دهید .
- همیشه پول انگیزه دهی همیشگی را ایجاد نخواهد کرد اما اگر کارمندان همیشه این حس را داشته باشند که حقوق پایینی را در یافت می کنند و یا نتوانند رفاه زندگی خود را فراهم کنند این موضوع منجر به بی انگیزگی انها خواهد شد .
- همیشه در سازمان هایی که بودم همه کارمندان و پرسنل مجموعه خود را تشویق می کردم تا زمانی را به تفکر و مطالعه برای خود اختصاص دهند. این کار به آنها روحیه مثبت می دهد و می توانند درک کنند که زندگی صرفا کار سخت نیست و می توانند فکر کنند و با کمی تفکر راه های هوشمندانه تری را برای انجام کارهای خود شناسایی کنند .
- مدیر باید به حرف کارمندان خود گوش دهد و اگر کارمند شما کاری را بدون درخواست شما انجام داد به آن توجه کنید تا او مشتاق به انجام مجدد آن کار شود . به او گوش دهید تا خوشحالی خود را هر چقدر خوب یا عالی که هست نشان دهد و گزارشات را بی تفاوت نخوانید زیرا او برای آن گزارشات وقت گذاشته است .
- به کار گیری سیستم ارزیابی عملکرد برای ایجاد حق رقابت , در کارکنان تاثیر دارد زیرا باعث می شود هر کس متناسب با کاری که انجام می دهد تشویق شود و تلاش کردن و یا تلاش نکردن افراد را می توانید مشاهده کنید که در بلند مدت می تواند به شما در شناسایی افراد برای موقعیت های شغلی مناسب کمک کند .
- متناسب با توانایی افراد به آنها کار واگذار کنید زیرا در صورتی که از افراد توانمند در کارهای ضعیف استفاده کنید بازدهی وی را کاهش می دهد و دچار بی انگیزگی می شود.